måndag 13 juli 2015

Dag 8, 9 & 10: Valar, Golden Gate och nanoteknik

Då det varit fullt upp hela helgen tänker jag återge det mest i bilder. I fredags kväll hämtade vi min amerikanska kusin Preston som flög in från Dallas och körde sedan till hotellet dit min syster och hennes vänner övernattade över helgen, Lördagen inleddes med en fantastisk valsafari i Moss bay som sedan följdes av lunch i Santa Cruz och en helkväll i Palo Alto. Det var fantastiskt att komma ut och se valarna igen, väl värt de tre timmarna det tog på båten.

Söndagens mål var San Francisco och Golden Gate. Efter en tur i downtown körde vi över bron och uppför ett kustbatteri som påbörjades 1942 men som aldrig blev färdigbyggt. Det finns dock en fantastiskt utsikt över Golden Gate och San Francisco där vilket verkligen gjorde det värt att ta sig hela vägen upp. Vi åt sedan lunch i Sausalito, en härlig liten stad på andra sidan Golden Gate där huspriserna med största sannolikhet är otroligt höga. Där fick vi också säga hej då till syrran och hennes kompisar då de skulle vidare till Muir woods och sedan Yosemite. Vi själva körde till flygplatsen i San José där Preston skulle flyga tillbaka till Dallas.

Påvägen tillbaka mot Palo Alto körde vi först till Apples och Googles huvudkontor, mest för att vara där då det inte var öppet och sedan till REI, en amerikansk version av Naturkompaniet där jag i tradtionsenlig anda köpte på mig skor och sandaler. Kvällen avslutades med en härlig middag på Nola, en resturang på andra sidan gatan med inspiration av maten i New Orleans.

Dagen har till största delen handlat om att få möjlighet att besöka två sommarskolor där vi fick se både elever och lärare arbeta i praktiken. Det var upplagt på ett sådant sätt att de flesta lärare hade en eller två lärarstudenter med sig i klassrummet och fokus låg egentligen inte på att få upp eleverna till godkänt (som många av våra sommarskolor har) utan att skapa ett lustfyllt lärande för eleverna. Vi fick se alla typer av lektioner, engelska, matematik, NO och historia och fick förklarat för oss att elever kom till sommarskolan (eller "sommer exploration camp" som de kallade det) av olika anledningar. Det kunde vara att de inte klarat målen under det vanliga skolåret men det kunde också vara så att deras lärare bedömde att de kunde nå högre nivåer och utvecklas mer genom att delta i sommarskolan. Detta ledde till att klasserna blev blandade och gav möjlighet till otroligt utvecklande lektioner.

Fokus låg som sagt på att utveckla elevernas känsla för att kunskap är något viktigt och på så sätt skapa en drivkraft som eleverna sedan tar med sig under det ordinarie skolåret. Med fyra timmar per dag, uppdelat på två pass vardera, under fyra veckor lyckades de således att ge eleverna en bra grund att utgå ifrån när skolåret börjar i augusti. Gick därifrån med känslan av att det hade varit rätt häftigt att testa på det hemma i Sverige. När det gäller hur det gick till i klassrummet var den största skillnaden att de satt upp väldigt mycket på väggarna vilket synliggjorde lärande. Det är något jag måste bli mycket bättre på själv och som jag kommer ta med mig till skolårets början. Även tydliga förhållningsregler verkade fungera väl i klassrummet med tydlig rollfördelning mellan elever och lräare samt ledord som eleverna skulle sträva efter. Annars upplevde jag att själva undervisningen på många sätt liknande den vi har i Sverige och där vi kanske på ett par område låg en bit före, inte minst när det gäller att fördela ordet (tänk "no hands up") och diskutera varandras lösningar. Det framkom dock i vår grupp av svenska lärare att det skiljer sig väldigt mycket från skola till skola.

Något jag lyfte upp var vår modersmålsundervisning vilket de inte har i USA. Jag ser stora fördelar med att våra elever får möjlighet att lära sig det språk och om den kultur de kommer ifrån men det finns inte i skolorna här utan det är fullt fokus på det amerikanska. Rektorn jag diskuterade detta med var mycket intresserade av vår svenska modell och ansåg att det är synd att det inte görs mer av det i USA. I våran svenskgrupp skilde det sig dock åt en del när det gäller upplevelsen av hur modersmålsundervisningen fungerar där jag verkade sticka ut då jag ansåg att modersmålsundervisningen hos oss i Malmö stad fungerar bra,

Eftermiddagen spenderades först på Stanfords nano lab där vi fick se verktyg (mikroskop) för forskning inom nanoteknik som jag förstod behjälpligt. Ser gärna att någon av mina elever en dag sitter med ett sådant mikroskop och är med och utvecklar framtidens material. Efter det fick vi en fantastiskt guidad tur på konstmuséet här i Stanford av filosofiläraren i vår grupp.

Långt inlägg, många intryck. Imorgon ska vi till "Stanford Linear Accelerator Center", är övertygad om att det kommer ge minst lika många intryck. Och nu, bilder!


















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar