onsdag 15 juli 2015

Dag 11 och 12: Linjära acceleratorer och nobelpristagare

Höll nästan på att skriva på västfronten intet nytt, mest för att jag egentligen skulle behöva sova mer ä natt skriva just nu men tänker ändå göra en kort redogörelse för de två senaste dagarna.

Igår gjorde vi studiebesök på linjäracceleratorn här på Stanford vilket var en mäktig upplevelse om än något utanför mina fysikkunskaper. Hängde hyfsat med när det gällde själva grunden men kan lugnt konstatera att jag inte har de kunskaper och förmågor som krävs för att kunna göra ett bra jobb där (eller ett jobb överhuvudtaget). Under lunchen fick vi en fantastiskt möjlighet att prata med post-doktoranderna som Wallenbergstiftelsen stöttar här på Stanford. Jag blev riktigt imponerad över vilket hög nivå de håller på sin forskning och hur professionella alla var samtidigt som de tog sig tid att svara på alla våra frågor. Under eftermiddagen fick vi sedan en genomgång av spatial analys av det senare 1800 - talets Rio de Janeiro vilket var otroligt häftigt. Jag funderade ett tag på att läsa fler kurser i GIS (geografiska informationssytem) än de jag kom i kontakt med på samhällsgeografin på Lunds universitet så det var väldigt roligt att se vilken användning man kan ha av det i undervisningen också. Kvällen spenderades sedan hos professor Bob Sinclair (professor i materialteknik) och hans fru Ai Leen Koh (forskare i nanoteknik) som bjöd på BBQ hemma hos sig. En otroligt trevlig kväll.

Idag var schemat fullspäckat med föreläsningar. Vi började med en föreläsning om hur hjärnan påverkas av olika typer av matematikinlärning vilket är något jag verkligen kommer kunna ta med mig i min matematikundervisning i framtiden. Detta följdes sedan av en föreläsning av William E. Moerner, förra årets nobelpristagare i kemi, som föreläste om den metod han varit och utvecklat när det gäller att ta bilder av proteiner och andra mindre organiska molekyler. Vi fick sedan en genomgång av en plattform på nätet för laborationer i naturvetenskap och system för automatiskt återkoppling till eleverna för att sedan träffa Stanfords nya "Dean of Education" Dan Schwartz, som berättade om adaptivt lärande och hur formativ bedömning kan utvecklas för att få in en utökad inlärning i provsituationer. Definitivt områden som jag ska sätta in mig i mer så att jag kan ta det med mig i min egen undervisning.

Dagen avslutades i sedvanlig ordning med en mycket trevlig middag och jag kommer verkligen sakna de här träffarna när vi åker härifrån på lördag. Alla dessa möten vi har haft, inte minst med varandra, har verkligen varit den bästa formen av kollegialt lärande. Imorgon bär det av till akvariumet i Monterey redan klockan 7 vilket innebär att jag verkligen måste se till att få lite sömn nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar