tisdag 7 juli 2015

Dag 4: Skolstart

Idag var det dags för allvaret, dvs. första kursdagen. Just benämningen "allvar" ska läsas utifrån en kontext där jag tycker det är fantastiskt kul och stimulerande att få vara med här. Vi var runt 30 deltagare från USA, Indien, Danmark, Australien, Hong Komg och Sverige som idag fick ånga nua insikter när det gäller hur vi kan utveckla och göra vår undervisning bättre. Jag blev mycket glad över att få ta del av genomgången av ett ramverk för att belysa och granska hur väl olika tekniska hjälpmedel verkligen fingerar i undervisningen. Det är något jag tänker återkomma till, dels här men även i mitt projekt gällande att få in teknikanvändningen i samtliga ämnen, samt som något jag kommer ta upp tilll höstens teachmeets. På eftermiddagen fick vi ta del av flera verktyg vi kan använda i vår undervisning där jag särskilt fastnade för "Nearpod", ett interaktivt presentationsverktyg med mycket stor potential. Kvällen ägnades sedan åt inhandling av kläder på bokhandeln på universitetet och en trevlig middag på en prisvärd mexikansk resturang.

Tre reflektioner från idag!
  • Jag upplever att jag kommer kunna få ihop något väldigt konkret till mitt projekt av det jag lär mig här.
  • Jag tror att vi i Sverige hade kunnat ordna den här typen av utbildning också. 4 dagar under något av loven (förslagsvis sommaren) där lärare får möjlighet till fortbildning. Förslagsvis kan arrangemanget rotera mellan universiteten/högskolorna. Bjud in drivna lärare som ges möjlighet att hålla teachmeets och föreläsningar kring hur de undervisar. Hade mer än gärna varit med och hjälpt till att arrangera det.
  • Vi har det väldigt bra på många sätt i Sverige. Det märks inte minst på att jag aldrig är så svensk och stolt över mitt land som när jag är utomlands.
Nätverket på datorn strular så får sköta uppdateringarna från iPaden så länge. Någon som har koll på vad det kan bero på får gärna höra av sig. Får "err_communication_timeout" efter jag skrivit in inloggningsuppgifterna.

Vi siktar på att bilder läggs upp imorgon! :)

Sov gott eller god morgon, beroende på var ni nu är!

/Daniel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar