torsdag 9 juli 2015

Dag 6: Bedömning

Dagens lektioner handlade uteslutande om bedömning och den ädla konsten att ge återkoppling till våra elever. Vi fick i ett ganska högt tempo ta del av ett stort antal olika verktyg som på olika sätt var gjorde för att hjälpa till med bedömning och ge återkoppling till både elever och lärare. Det var allt från applikationer till Google Drive som bland annat spelar upp det eleverna skriver, till applikationer som gör det lättare att knyta an muntliga kommentarer direkt till delar i elevernas texter. Vi kom även i kontakt med ett stort antal verktyg för att ställa olika sorters av frågor, verktyg som jag är övertygad om att jag kommer att ha nytta av i det projekt som jag påbörjat och som kommer gå live när skolan är igång igen i augusti. Upplever att det är viktigt att jag nu bestämmer mig för vilka eller kanske snarare vilket verktyg jag vill introducera i min och förhoppningsvis andra lärares undervisning. Vi återkommer ofta till faran med att introducera för många verktyg på en och samma gång vilket gör att det är av stor vikt att jag själv ser till att det finns ett bra ramverk att arbeta utifrån.

En stor del av tiden ägnades också åt det projekt vi påbörjade igår och som vi ska redovisa imorgon. I vår grupp är vi fem lärare, två från Sverige, en från Australien och två från USA som har hittat gemensamma nämnare i respektive lands/stats kursplan som får ligga till grund för en matematiklektion i årskurs 5 där vi använder teknik på ett utvecklande sätt. Det ska bli riktigt roligt att få redovisa det imorgon och ta del av de andras tankar och funderingar. 

Eftermiddagen bestod av en fantastisk middag med mingel på Wallenberg hall där samtliga lärare till CSET - kurserna var inbjudna (totalt runt 200 lärare). Det var mycket uppskattat, inte minst att få gå runt och prata med så många lärare från olika länder och med alla sina egna tankar och erfarenheter. Fick även nöjet att prata med bland annat Arthur Bienenstock (tidigare professor in the Applied Physics and Materials Science & Engineering Departments) om hans uppväxt med en pappa som var lärare i Harlem och vilken betydelse det har att som lärare inte skygga för utmaningarna utan finna en trygghet i att jag som lärare kommer kunna göra så otroligt mycket bra för så många människor. Vi pratade om vikten av att hela tiden hålla undervisningen på en sådan nivå att den både skapar trygghet men även utmanar eleverna och vikten av läraren som grunden för god utbildning. En mycket lyckad kväll. 

Nedan kommer ett par bilder som jag fick över idag. Får se till att försöka redigera dem något bättre längre fram. 








 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar