torsdag 9 juli 2015

Dag 5: Sociala medier

Klockan är mycket och jag behöver få lite sömn innan morgondagens lektioner och sammankomster så det blir ett kort inlägg idag (återigen utan bilder, ska ordna det!). Idag handlade det huvudsakligen om de sociala mediernas roll i undervisningen. Ett viktigt område att diskutera och jag fick många tankeställare om hur jag dels använder olika sorters medier och dels hur jag inte ska använda sociala medier. Höjdpunkten i mitt tycke idag var förutom att få göra grupparbete med lärare från USA, Australien och Sverige, få lära mig hur jag med hjälp av Instagram kan knyta närområdet till min undervisning. Det är något jag ska använda mig av när skolan börjar till hösten och förhoppningsvis få fler med i användandet då jag är övertygad om att både elevernas trivsel och deras resultat förbättras när de får en koppling mellan det område de lever i och är en del av och deras utbildning. Det ska bli väldigt spännande att fortsätta med att arbeta vidare med det detta.

Uppskattar även återkopplingen vi har på eftermiddagarna där de svenska lärarna får möjlighet att dela med sig av det vi varit med om i våra respektive kurser. Tror mycket på den här typen av fortbildning och hoppas att det är något som kommer kunna dyka upp även i Sverige inom en inte alltför avlägsen framtid. Middagen på kvällen var även den en höjdpunkt där vi kunde ges möjlighet att fortsätta, bredda och fördjupa våra diskussioner.

Fullkomligt älskar det här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar