måndag 6 juli 2015

Dag 3: San Francisco

Den tredje dagen här i Kalifornien inleddes med en kolhydratrik frukost och sedan bar det av med tåget mot Exploratorium i San Francisco. Exploratorium kan liknas vid Experimentarium i Köpenhamn eller Tom Tits i Södertälje. Skillnaden är väl att Exploratorium är så mycket större samt vad jag uppfattade som originalet när det gäller upplevelsebaserade experiment för en bred allmänhet. Vi bjöds på en väldigt givande rundtur där de två saker som gjorde störst intryck på mig var att de dels anställde gymnasieungdomar som värdar för de olika experimenten och dels att lärare var välkomna att komma dit och få hjälp att bygga egna demonstrationer som de kunde ta med sig till sina respektive skolor. Funderar på om det kan vara något som vi skulle kunna införa i Malmö.

Efter ett antal timmar på Exploratorium och en promenad längs med San Franciscos pirer tog vi tåget tillbaka till Palo Alto för att hyra cyklar på Stanford. Kan väl konstatera att det tog bra mycket längre tid än vad det hade behövt göra men med tanke på att vi fick en grundlig genomgång när det gällde hur man låser cykeln och justerar hjälmen så föreställer jag mig att många som hyr cyklar där inte har samma erfarenhet som vi hade. Dock oerhört trevlig personal och det var väldigt skönt att kunna få en ökad rörelsefrihet med hjälp av cykeln. Blir mycket lättare inför kursstarten imorgon.

Vet att jag lovat bilder här och ska försöka få upp det så snart jag kan men efter en sen, om än mycket trevlig och god middag, så ska jag se till att få lite sömn inför morgondagens lektioner. Det ska bli oerhört spännande att få se vad vi ska få lära oss när det gäller att utveckla vår användning av teknik i vår undervisning. Har som jag tidigare nämnt flera idéer kring hur jag ska kunna göra något reellt av detta och jag räknar med att vid denna veckas slut kommer jag ha en ganska klar bild över hur jag ska komma igång med mitt arbete till hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar