söndag 19 juli 2015

Dag 13, 14 och 15: Akvarium, Avslut och Aloha

Torsdag 16 juli

Återigen ett par fullspäckade dagar. I torsdags åkte vi till Monterey och fick både en rundtur av Stanfords marinstation och ett besök på Monterey bay aquarium. Upplevde det som mycket intressant, inte minst att få möjligheten att få en rundtur kring hur marinbiologer arbetar. Under eftermiddagen deltog vi i en föreläsning om ras - begreppet i det amerikanska samhället. Med tanke på allt bra vi varit med om dessa två veckor så var just den föreläsningen ett lågvattenmärke. Jag har väldigt svårt för föreläsare, inte minst på universitetsnivå som medvetet misstolkar statistik för att det ska passa deras politiska budskap. Det blev inte bättre av att de inte utgick från 0 i sina diagram vilket medförde att effekterna de tog upp verkade vara mycket större än vad de egentligen var. Dessutom använde de ofta väldigt värdeladdade ord som "Disney Empire" (i ett exempel kring varför en av Disneys attraktioner enligt dem var rasistisk) och de tog även enskilda händelser som de sedan extrapolerade till allmänna sanningar. Ett exempel på detta var när de visade på statistik kring vilken etnicitet dömda brottslingar hade och sedan utifrån detta frankt la fram "bevis" för att systemet var rasistiskt, utan att titta på andra mer aktuella socioekonomiska (eller för den delen genus) faktorer inom respektive grupp. Inom detta område anser jag att vi kommit bra mycket längre i Sverige. Ska försöka lägga upp bilder från föreläsningen under morgondagen. 

Fredag 17 juli

Gårdagen var vår sista dag i Palo Alto. Vi inledde den med en otroligt intressant föreläsning av Brigid Barron om lärande utanför skoltid vilket är något jag tänker ta med i mitt projekt och använda mig av under det kommande läsåret. Barron är professor på School of Education på Stanford och en av de bästa lärarutbildare jag träffat. Har tidigare läst boken "Powerful learning" som hon varit med och skrivit och ska nu försöka få tag på "The Digital Youth Network" för att utveckla lärandet utanför skolan. Kommer återkomma till detta längre fram. 

Den andra föreläsningen handlade om en app som Wallenberg foundation varit med och finansierat. Den håller på att översättas på svenska och forskningen som gjorts kring användningen av appen visar att den ger väldigt goda resultat för att utveckla matematiska förmågor i förskoleåldern. 

Efter det gick vi till Craig Hellers lab där hans team just nu arbetar med två olika projekt. Det ena projektet handlar om att öka den fysiska prestationen genom att snabbt kylan ner ena handen med hjälp av vakuum så att musklerna kan arbeta mer. Deras forskning visar på att detta verkligen fungerar och metoden användes bland annat av Tysklands herrlag i fotboll under fotbolls - VM i Brasilien. De håller just nu på att utveckla metoden till att kyla ner skyddsdräkter för arbete i utsatta område som exempelvis vid ebola - utbrott. Vi fick förmånen att se på prototypen vilket verkligen var intressant. Det andra området de arbetade med just nu var en medicin för att utveckla förmågan hos barn och vuxna med downs syndroms att lära sig saker och sin förmåga att kommunicera. Till detta använde de en medicin baserad på ginkgo biloba som tidigare använts mot Alzheimers (utan resultat) men som deras forskning visar på gör att människor med downs syndrom drastiskt förbättrar sin förmåga att lära sig och att effekten sitter i mycket länge efter det att de tagit den. De håller på med kliniska tester på människor just nu i Australien och resultaten ser verkligen lovande ut!

Eftermiddagen spenderade vi på Youtubes huvudkontor där vi fick lunch och en presentation av Youtubes arbete för att utveckla verktyg för undervisning. Vi talade också om de strategier som dagens Youtube - stjärnor använder sig av för att bli så stora som de är (inte minst Pewdiepie med sina 38 miljoner prenumeranter). Fick faktiskt en hel del bra tips som jag ska se till att använda mig av i min undervisning, kanske mest utifrån ett socialt perspektiv för att ge eleverna en utökad förståelse av vilken betydelse skolan har för dem. 

Väl tillbaka till Stanford lämnade jag in min lånecykel och gick inom Stanfords bokaffär för att köpa Harper Lees senaste "Go set a watchman". Efter en promenad på 30 minuter tillbaka till hotellet gjorde jag och Cornelia oss i ordning för avslutningsmiddagen på restaurangen "Fleming's steakhouse" i Palo Alto som utan tvekan var en av de finaste middagarna jag varit på. Mat och dryck var helt fantastisk och av otroligt hög kvalité. Att sällskapet var det bästa tänkbara med oss lärare som varit med de här två veckorna och alla inblandade från Wallenberg foundation som varit med och anordnat denna otroliga möjlighet, gjorde att man inte kunde tänka sig en bättre avslutning på dessa två veckor. Vi lärare tog sedan en avslutning på en av alla dessa barer som finns i Palo Alto där vi summerade våra intryck och såg framåt kring hur vi ska fortsätta med det vi har påbörjat här. Min förhoppning är att vi kommer kunna göra något mycket stort och jag ser verkligen fram emot det kommande året. Som jag skrivit tidigare kommer jag återkomma med intryck och tankar, behöver dock sortera mina anteckningar först. 

Lördag 18 juli

Det här är vår utsikt över Wakiki beach från vårt hotellrum i Honolulu. Vi har det väldigt bra just nu!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar