tisdag 29 september 2015

Den rådande haussen inom skolan

Förr skriftlig huvudräkning och problembaserat lärande, nu programmering. Det finns massvis av "snabba lösningar" i svensk utbildning och nu när den skriftliga huvudräkningen och det problembaserade lärande för en tynande frånvaro har nu programmeringen seglat upp som en frälsare av svensk skola. 

Läser i NyTeknik att regeringen med Gustav Fridolin et. al. i spetsen nu arbetar för att programmering ska in i skolans kursplan. Frågan jag ställer mig är vilken kompetens Fridolin och regeringen tänker sig finns ute i skolorna? Troligtvis är de medvetna om att en överväldigande majoritet av den svenska lärarkåren inte är förtrolig med att undervisa programmering. Givetvis finns det möjlighet att införa ett "programmeringslyft" men är det verkligen där vi behöver fokusera fortbildningen av svensk lärarkår idag? Dels med tanke på att matematiklyftet och läslyftet är i full gång? Och kanske än mer med tanke på att det lärarlyft jag går nu i matematik för årskurs 4 - 6 på Sveriges största lärarhögskola endast har åtta studenter och då räknas även de lärare som undervisar i årskurs 1 - 3 med. En utbildning som håller otroligt hög kvalité och som utan tvekan hade kunnat lyfta svensk matematikundervisning bara fler hade deltagit. 

Missförstå mig rätt. Jag älskar att undervisa i programmering och har gjort det i snart 2,5 år. Glädjen att se någon av mina elever klara av att få sina "sprites" att röra på sig som de vill att de ska göra, eller när de förklarar för mig hur deras 2d-version av Minecraft fungerar är obeskrivbar. Men under denna tid har jag också blivit medvetet om något annat. Mitt fokus på programmeringen, inte helt olik den Fridolin och hans vänner i regeringskansliet ger uttryck för nu, gjorde att jag ibland kunde missa delar av mitt uppdrag. För glädjen av att mina elever klarar av att lösa problem i matematiken, skriva fantasifulla texter med flyt i, förklara naturvetenskapliga fenomen eller för den delen se paralleller mellan svensk medeltid och den tid vi lever i, känner jag behöver mer utrymme och måste få slå större än att de ska kunna förklara hur loopar och if-satser fungerar. 

Utrymme för programmering kan absolut finnas och de eldsjälar som idag försöker få in det i sin undervisning och de fantastiska projekt som utförs på skolorna ska givetvis ges utrymme för det. Men jag vill påstå att det inte ger något mervärde att tvinga in det i skolan idag på bekostnad av annat (eller som en utökning av timplanen) i dagsläget. Skolan behöver ett lugn och ett fokus som jag tror inte går att uppnå om ännu ett nytt ämne ska in i undervisningen, speciellt där kompetensbehovet är så pass stort att det inte i dagsläget är ett reellt mål. Inte när enbart 60 % av matematiklärarna på högstadiet är behöriga och fortbildningsplatserna gapar tomma. 

/Daniel Pamp



   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar