torsdag 3 september 2015

Skolstart!

Det är kanske lite att dra ut på det att döpa ett inlägg till "Skolstart", så här en tre veckor in på terminen men det har verkligen varit en intensiv period och det är egentligen först nu som det känns som att allt verkligen är igång. 

Det här läsåret har vi i vårt arbetslag ändrat arbetssätt och valt att kombinera timplanen i NO, SO och en del av svenskan för att arbeta i "temapass" (i brist på en bättre benämning). Vår tanke är att varje klass läser ett ämne åt gången i en period på fyra veckor. De följande fyra veckorna läser klassen det ämne som parallellklassen har läst vilket innebär att vi lärare kan planera för åtta veckors undervisning på fyra veckor, samtidigt som vi får utrymme att förbättra vår undervisning med den erfarenhet vi samlar på oss under arbetets gång. Se följande exempel:

Period 1 för tema-pass (vecka 35 - 38)
5A - Samhällskunskap
5B - Biologi
6A - Historia
6B - Fysik/kemi

Period 2 för tema-pass (vecka 39 - 42)
5A - Biologi
5B - Samhällskunskap
6A - Fysik/kemi
6B - Historia

Detta är något som vid en första anblick inte ses som något revolutionerande och det finns med största sannolikhet flera skolor som arbetar på det här viset.  Våra utgångspunkter för detta upplägg är följande:

  • Vi kommer kunna arbeta mer fokuserat och fördjupande inom respektive ämnesområde. Redan efter två veckor har vi märkt att eleverna hinner bra mycket längre än vad vi ursprungligen har tänkt oss. Det är mycket glädjande. 
  • Eleverna får ett mindre antal ämnen att behöva hålla koll på varje vecka. Tidigare kunde de exempelvis läsa om växthuseffekten i geografin samtidigt som de läste om fotosyntesen i biologin vilket i en hel del fall ledde till att det blev väldigt rörigt för eleverna. I vårt schema som det ser ut nu har eleverna som mest tre olika teoretiska ämnen om dagen. Det gör att det blir tydligare och mer fokuserat för vad eleverna arbetar med.
  • Vi har möjliggjort att vi kan vara flera lärare på en majoritet av lektionerna. Detta arbetssätt har inneburit att vi i princip är två lärare på alla lektioner i matematik och svenska och en stor del av tema - passen. Detta möjliggör för en höjning av kvalitén av undervisningen för eleverna, samtidigt som det skapas många ytor för det kollegiala lärandet och samtalet inom arbetslaget. 
  • Våra erfarenheter från de tidigare perioderna går att direkt applicera på de efterföljande, vilket möjliggör att vi har ett tydligt fokus med bra verktyg när det gäller vårt utvecklingsarbete. 
  • Eleverna ges goda möjligheter att arbeta på flera olika sätt i arbetsområdet då det är så pass koncentrerat. 
Vi kommer säkert upptäcka fler punkter under läsårets gång. Det finns givetvis vissa utmaningar som att det gäller att eleverna verkligen hinner med det de ska göra, att elever som är frånvarande under längre tid behöver ta igen det på det utökade studiestödet och att alla lärare inte är lika bekväma att undervisa i alla ämnen i arbetspassen. Det sista arbetar vi mycket med genom att utsedda ämnesansvariga lärare lägger upp arbetsgången (dvs. den pedagogiska planeringen) och veckoplanerningen för ämnet. Det är också dem som ska utarbeta bedömningsformerna i samråd med undervisande lärare. 

De två veckor vi har arbetat så här har verkligen gett mersmak och jag ser verkligen fram emot vecka 39 då vi kommer vara klara med den första "perioden" och kan då utvärdera vårt första steg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar